دفتر تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان
دفتر تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان
جهاد دانشگاهی سالها قبل از بروز بحران بیکاری حساسیت موضوع اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی و پیامدهای آن را درک نموده و در این راستا در سال 1379 سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان را با هدف مشارکت در ایجاد زمینههای مناسب برای اشتغال بیشتر فارغالتحصیلان دانشگاهی تأسیس نمود.
این دفتر طرحها و برنامههای متعددی را در حوزه اشتغال و کارآفرینی از طریق فعالیتهای پژوهشی، آموزشی و اطلاعرسانی شغلی در دستور کار خود قرار داده است.
توسعه اشتغال به مجموعهای از عوامل و راهکارهای گوناگون نیاز دارد، یکی از ساز و کارهای ساماندهی اشتغال فارغالتحصیلان، تغییر نگرش آنها نسبت به مقوله اشتغال و ارتقای سطح آگاهی و توانمندیهای آنها از طریق ارایه آموزشهای لازم میباشد، در همین راستا این دفتر اهداف و سیاستهایی را دنبال میکند که حاصل آن به شرح زیر میباشد :
- تدوین بیش از 240 دوره آموزشی مرتبط با فعالیتهای سازمان و آموزش نزدیک به 32000 نفر در قالب 1200 دوره
- تهیه و تدوین 2 بسته آموزشی کارآفرینی تحت عناوین بسته آموزشی کارآفرینی گام به گام (از سوی وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان الگوی ملی و بومی آموزش کارآفرینی در کشور انتخاب گردید) و بسته آموزشی (چگونه یک کسب و کار کوچک را راهاندازی و اداره کنیم) بر اساس الگوی استاندارد NFTE
- تدوین و برگزاری دورههای آموزشی مختلف ویژه سازمانها و نهادهای اجرایی کشور
این دفتر از بدو تأسیس درصدد برآمد تا با شناسایی و تعیین نیازهای اساسی کشور در حوزه کار، اشتغال و کارآفرینی، گامی مؤثر در توسعه تحقیقات خصوصاً تحقیقات کاربردی در این حوزه و همچنین فراهم آوردن بستر مناسب جهت اشتغال فارغالتحصیلان و کمک به رفع مشکل بیکاری بردارد که این پژوهشها عموماً با در نظر گرفتن نیازهای مبرم کشور در حوزه اشتغال و کارآفرینی انتخاب شده و فعالیتهایی به شرح ذیل در این خصوص صورت پذیرفته است :
- تهیه و تدوین 64 طرح پژوهشی مرتبط با اشغال دانشآموختگان دانشگاهی
- تهیه و تدوین 45 طرح تیپ شغلی و اگلویی اشتغالزا برای دانشآموختگان دانشگاهی
- تألیف و ترجمه متون تخصصی اشتغال و کارآفرینی (نسل چهارم R&D، توسعه کارآفرینی، 101 شغل اینترنتی و ...)
- پیشنهاد 125 عنوان زمینه شغلی برای تهیه و تدوین طرح تیپ شغلی و ارایه 363 راهکار ملی اشتغال
- تأسیس اولین کتابخانه تخصصی اشتغال با گردآوری مجموعهای شامل 4000 عنوان جلد منابع علمی مرتبط
- برگزاری سلسله نشستهای عملی اشتغال (42 مورد)
- راهاندازی شبکه پژوهشگران و خبرگان حوزه کار، اشتغال و کارآفرینی
با توجه به اهمیت اطلاعات در دنیای امروز و همچنین تأثیر آن در کلیه امور به ویژه اشتغال، جهاد دانشگاهی آلبوم اطلاعرسانی شغلی را به عنوان یکی از نیازهای جامعه تشخیص داده و فعالیتهای مختلفی را در این راستا به انجام رسانیده است. این فعالیتها اغلب منجر به دستاوردهای پایدار و اثربخش شده که در قالب 14 رسانه (شامل : سایتهای اینترنتی، فصلنامه، هفتهنامه و تلفن گویا) در اختیار عموم قرار گرفته است، در زیر به عناوین اهم آنها اشاره میشود :
- سایت رسمی سازمان www.eshteghal.ir
- اولین پایگاه اطلاعرسانی شغلی دانشآموختگان www.jobiran.ir
- نظام جامع اطلاعرسانی اشتغال www.jobportal.ir
- مجتمع اطلاعرسانی بازار کار شامل سایت www.bazarekar.ir ، هفتهنامه بازار و تلفن گویا 66490682
- فصلنامههای تخصصی اشتغال و کارآفرینی (رویش) و فصلنامه مراکز رشد فناوری تحت عنوان (رشد فناوری)
- همچنین این سازمان در بخش مدیریتی طرحهای متعددی را در سطح کشور به اجرا درآورده که عناوین آنها عبارتند از :
- طرح حمایت از تحقیقات و تولیدات محصولات ICT در بخش خصوصی و تعاونی
- طرح جامع آمادگی شغلی ویژه دانشجویان و فارغالتحصیلان
- طرح اعطای وام به طرحهای کسب و کار فارغالتحصیلان دانشگاهی
- طرح جامع توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی کشور
گوشهای از فعالیتهای دفتر شیراز در سالهای گذشته
1- برگزاری دورههای آموزشی کارآفرینی در شیراز و چندین شهرستان استان از جمله جهرم، استهبان، کازرون، آباده، بیضاء، لار
2- برگزاری دورههای آموزشی بورس اوراق بهادار، پرورش شترمرغ، پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ صدفی، مدیریت گلخانه، تاکسیدرمی پستانداران، پرورش گیاهان دارویی، پرورش گل رز، پرورش کبک، پرورش ماهیان زینتی، پرورش گلهای آپارتمانی، پرورش گیاهان دارویی در استان
3- برگزاری تورهای شغلی، بازدید از گلخانه صدرا، بازدید از کارگاه تولید ترشیجات شبدیس، بازدید از هماپلاست، بازدید از کارخانه تولید مجسمههای مومی، بازدید از کارخانه الکلسازی، بازدید از دهها کارخانه و مؤسسه
4- اعطای تسهیلات به بنگاههای کوچک و زودبازده
5- این دفتر در جهت توسعه اشتغال، استفاده مفید و مؤثر از توانایی علمی و تخصصی فارغالتحصیلان کمک به افزایش روند تولید و کارآیی تسهیلات بانکی و با سرعت بخشیدن به روند انجام کار از طریق حذف مراحل غیرضروری و وقتگیر، تقویت روحیه کارآفرینی، اشتغالزایی و افزایش فرصتهای شغلی و با توجه به هدف بنگاههای زودبازده که همانا افزایش واحدهای تولیدی است، تلاشهای بیوقفهای را در این مورد انجام داده است.