جهاددانشگاهی زیست بوم پرورش فکری عملی دانشجویان است

۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۵ کد : ۶۳۹۲۷ فرهنگی تاپ خبر
تعداد بازدید:۶۴
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اعتقاد دارد که این نهاد، زیست بومی برای پرورش دانشجویان در هر دو جنبه فکری و عملی بر مناط گفتمان انقلاب اسلامی است.
جهاددانشگاهی زیست بوم پرورش فکری عملی دانشجویان است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره‌های ملی «شهود قدسی» و ادبی «باران» که در شیراز برگزار شد، در خصوص نقش جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگی کشور مطالبی را بیان کرد.

وی ابتدا در پاسخ به نقش جهاد در اطلس فرهنگی کشور گفت: ما ابتدا باید یک تعریف از جهاد دانشگاهی داشته باشیم همچنین تعریف مان را از مفهوم اطلس فرهنگی کشور مشخص کنیم، تا پاسخ به درستی  احصا شود.

مهرجردی در ادامه به بیان  مفهومی این گزاره‌ها پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی از دو مفهوم جهاد و دانشگاه شکل یافته است بنابراین هر گونه تعریف و توصیفی از این نهاد، معطوف به شناخت مفهوم این دو واژه در سپهر نظری انقلاب اسلامی است. مفروض این است جهاد بدون دانشگاه و دانشگاه بدون جهاد، منظور نظر نیست

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بنیان جهاد در دانشگاه است، افزود: در دومین تدوینی که در اساسنامه جهاد دانشگاهی شد، این‌گونه تصریح شد که جهاد دانشگاهی باید در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها کار کند. در این خصوص هم تفاسیر متنوعی وجود دارد اما قریب‌ترین چیزی که از این گزاره به ذهن می‌رسد، این است که دانشگاه به عنوان نهاد تولید کننده علم و قانون، باید قاعده‌ای را تولید کند که بتواند مسائل اجتماعی ایران را پاسخ داده و در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه پیش برود. جهاد وظیفه دارد کارهای سختِ بر زمین مانده در نظام علمی و دانشگاهی را انجام دهد. این همان سازه مفهومی است که این نهاد را شکل داده است.

وی در ادامه به تعریف اطلس فرهنگی کشور پرداخت و گفت: اطلس فرهنگی کشور به دو بخش فرهنگ عمومی و فرهنگ تخصصی تقسیم می‌شود. متولی فرهنگ عمومی که ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و ویژگی‌های جامعه ایران را به لحاظ فرهنگی نمایندگی می‌کند، شورای فرهنگ عمومی کشور است که جهاد دانشگاهی عضو اصلی این شوراست. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، با وجود تمجید از زحمات اعضای حاضر در شورا، برآیند کارهای جمعی این نهاد را ضعیف برشمردند که برای حل این ضعف، لازم است که مشخص شود هر کاری به چه کسی واگذار  شود و سپس همه در جهت انجام آن کار، یکدیگر را یاری دهند.

مهرجردی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگ عمومی کشور بر اساس آنچه در اساسنامه آمده، بازیگر اصلی محسوب می‌شود، گفت: جهاددانشگاهی در سابقه ۴۰ ساله خود، کارهای خوبی را در این حوزه به سرانجام رسانده است و اجرای جشنواره قرآنی و هنری شهود قدسی یکی از همین کارهایی است که در حوزه فرهنگ عمومی توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در خصوص نقش این جهاد در فرهنگ تخصصیِ اطلس فرهنگی کشور نیز گفت: جهاددانشگاهی در این بخش هم اثرگذاری زیادی دارد. فقط کافیست نگاهی به حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها بیاندازید. مناظرات دانشجویی مدام در حال برگزاری است و همچنین برگزاری برنامه‌هایی موسوم به پایان‌نامه سه دقیقه‌ای که باعث می‌شود دانشجو بتواند در کمترین زمان ممکن، خلاصه‌ای از آنچه در یک دوره آموزشی یا در یک کتاب آموخته را به راحتی ارائه دهد. دانشگاه‌ها باید به سمت ترویج مهارت‌های علمی فرهنگی دانشجویان گام بردارند که به لطف خدا، جهاددانشگاهی در این حوزه گام‌های موثری را برداشته است.

وی با بیان اینکه اساساً جهاد دانشگاهی نهادی است که در حوزه فرهنگ، تاکنون به صورت مسئله‌محور پیش رفته است، گفت: هر رویدادی که امروز داریم آن را تعریف می‌کنیم، مسئله‌ای پشت آن است. اما امروز با بحرانی  مواجه هستیم و آن این است که تا حدودی از بستر فضای دانشجویی حقیقی فاصله گرفته‌ایم. ما باید به بستر فضای دانشجویی برگردیم. باید بدنه دانشجویی را برای ساختن و خودباوری، به شکل قدرتمندی تجهیز کنیم. مقام معظم رهبری در دیداری که با دانشجویان در پش صدور سند گام دوم انقلاب اسلامی داشتند اشاره فرمودند که هسته‌های مسئله‌محور ایجاد شوند. چه کسی می‌تواند هسته‌های مسئله‌محور ایجاد کند؟ دانشجو با همکاری نهادی که این ظرفیت در آن باشد.

مهرجردی در این خصوص اضافه کرد: به نظر می‌رسد در میان نهادهای دانشگاهی و فرا دانشگاهی به اقرار اساسنامه، جهاد دانشگاهی یکی نهاد پل‌گونه است میان دانشگاه و بیرون دانشگاه و امتحان خود را به خوبی پس داده و می‌تواند مأمن مناسبی در جهت پرورش نیروی جوانِ مساله محورِ انقلابی باشد.

وی تأکید کرد: لازم نیست تمامی دانشجویان یک دانشگاه را به این سمت ببریم بلکه با درصد کوچکی از دانشجویان به عنوان جامعه هدف، می‌شود کشور را متحول کرد. بنابراین جهاددانشگاهی می‌تواند زیست بوم پرورش دانشجویانِ فکری ـ عملی انقلاب اسلامی در گام دوم باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان گفت: دانشجویان برای پاسخ به مسائل جامعه خود، تلاش فکری عملی می‌کنند تا به راه حل برسند. چه بسیار مسائلی که پیدا و روشن هستند و باید با فکر نو برای آن‌ها چاره‌جویی کرد و چه مسائلی که باید با کنکاش در جامعه، آن‌ها را پیدا کرد و به سراغ حل آن‌ها رفت. این فرآیند باعث آماده‌سازی دانشجو برای حضور در عرصه‌های مدیریتی کشور، در آینده  نیز خواهد شد.

انتهای پیام


نظر شما :