توسعه جامعه با به‌هم پیوستن جهاددانشگاهی و دانشگاه شتاب می‌گیرد

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان / ۱۴۶
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۸ کد : ۶۰۸۴۷ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۶۶
معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه خاستگاه بسیاری از چهره‌های فرهنگی و هنری کشور جهاد دانشگاهی بوده و اولین تجربه‌‌های خود را از درون این نهاد کسب کرده‌اند، گفت: توسعه جامعه از طریق به هم پیوستن جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد.
توسعه جامعه با به‌هم پیوستن جهاددانشگاهی و دانشگاه شتاب می‌گیرد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، محمد دشتی، معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی فارس با اشاره به فرا رسیدن ۱۶ مرداد، سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، تأسیس این نهاد را ادامه حرکت انقلاب فرهنگی در اردیبهشت سال ۵۹ دانست و گفت: بعد از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، این ستاد در ۱۶ مرداد همان سال، جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی ایجاد کرد که تا امروز مقتدر و با صلابت عمل کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری، یکی از ستون‌های انقلاب است.

معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: با جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی موفق عمل کرده است و در واقع این نهاد انقلابی در این حوزه، پیشرو بوده و همواره برای دانشجویان مستعد فرهنگی بستری برای معرفی استعدادهای این حوزه بوده است.

دشتی با بیان اینکه خاستگاه بسیاری از چهره های فرهنگی و هنری کشور جهاد دانشگاهی بوده و اولین تجربه‌ های خود را از درون این نهاد کسب کرده‌اند و این نهاد هنوز هم وظیفه دارد دانشجو را برای ایفای نقش موثر در کشور آماده کند، گفت: توسعه جامعه از طریق به هم پیوستن جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی حفظ روحیه جهادی را از جمله دلایل موفقیت این نهاد در طول  سال ها فعالیتش دانست و گفت: با وجود بضاعت نه چندان زیاد زیرساخت‌ها و تجهیزات و امکانات جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و پژوهشی، اما این نهاد یکی از با کیفیت ترین نهادهای کشور به لحاظ سرمایه  انسانی است.

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی فارس  ادامه داد:  تربیت و فعالیت صدها و بلکه هزاران مدیر شایسته در مباحث پژوهشی، علمی و کاربردی خود گواه این ادعاست که از جمله شاخص ترین آن‌ها می‌توان به پژوهشگران این نهاد در پژوهشگاه رویان اشاره کرد.

دشتی با بیان اینکه این نهاد به دور از ساز و کارهای بروکراتیک با تکیه بر نیروهای جوان، انقلابی و خوش فکر، کوله باری از تجربه را در انجام فعالیت‌های اجرایی دارد، گفت: در دنیای امروز که مرز های علم و دانش دائم در حال پیشروی است لازم است نهادهای علمی فارغ از بروکراسی و با تکیه بر نیروهای جوان و با استعداد کشور با در نظر گرفتن نیازهای کشور و جهان به نوآوری و تولید علم بپردازند تا ضمن رفع نیازهای جاری نیازهای آینده را نیز پیش بینی و مرتفع سازند.

به گفته وی، جهاد دانشگاهی بعد از بیش از چهار دهه فعالیت یکی از با ثبات ترین نهادهای فرهنگی در دانشگاه‌ هاست که عمده‌ ترین دلیل موفقیتش دوری گرفتن از جریانات سیاسی و مسایل سلیقه‌ ای است که همین موضوع باعث تداوم فعالیت این نهاد در درون دانشگاه شده و هنوز هم مورد اعتماد دانشجویان است.

معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به اهمیت تقویت این نهاد انقلابی گفت: اگر روزی جهاد دانشگاهی دست از جهاد و تلاش بردارد و به سازمانی ایستا تبدیل شود از این نهاد انقلابی جز یک نام باقی نخواهد ماند و مرگ آن حتمی است لذا همه ما در مجموعه جهاد دانشگاهی از رئیس تا کارشناس، عضوی از خانواده جهاد دانشگاهی محسوب می‌‌شویم.

دشتی در همین زمینه تصریح کرد:  تلاش می‌کنیم همه و در کنار هم در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشیم بنابراین و بر این اساس همه ما خود را جهاد گر می‌دانیم تا در کنار هم و به عنوان عضو جهاد دانشگاهی یک نهاد پویا، شاداب، فعال و سرزنده را مدیریت کنیم.

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جهاد دانشگاهی مثال بارزی برای اثبات توان ایرانی و نمونه خوبی برای نشان دادن توانایی عبور از موانع تحریم در کشور است. 

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌‌های فنی حرفه‌ای، پیام‌ نور، علمی کاربردی، آزاد، پارک علم و فناوری و  علوم پزشکی، تصریح کرد: رسالت جهاد دانشگاهی، صرفا تربیت دانشجو نیست بلکه یکی از مسئولیت‌ های بزرگ این نهاد، پژوهش و روش‌ شناسی است و به جرات می‌توان گفت این نهاد در زمینه علمی پیشرو است.

دشتی در پایان به این نکته اشاره کرد و گفت: تعامل هر چه بیشتر جهاد دانشگاهی با نهادهای علمی و دستگاه‌های اجرایی در کشور می‌تواند به گسترش روحیه جهادی در بدنه دستگاه‌های کشور کمک کند و همراهی موثر دستگاه‌های اجرایی با جهاد دانشگاهی می‌تواند رفع نیاز و جلب رضایت مردم را در پی داشته باشد.


نظر شما :