آیت‌الله دژکام:

نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی برای رفع نیاز‌های کشور ضرورت دارد

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان / ۱۰۷
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۲ کد : ۶۰۵۹۴ فرهنگی تاپ خبر
تعداد بازدید:۹۲
نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به گستردگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی گفت: نیاز کشور با گذر زمان در حال تغییر است از این‌رو باید جهاددانشگاهی نیز انعطاف‌پذیر باشد و نیاز‌های روز جامعه را برطرف کند چراکه برای اداره علمی و ارزشی جامعه نیاز به افرادی از جنس جهادگران جهاددانشگاهی داریم.
نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی برای رفع نیاز‌های کشور ضرورت دارد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، آیتالله لطفالله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۱۴ مرداد در دیدار با رئیس و معاونان جهاددانشگاهی فارس که به‌مناسبت چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: برای ایفای نقش دستگاههای اجرایی در جامعهباید هماهنگی وجود داشته باشد اما گاهی فاصله زیاد بین مجموعههای مدیریتی احساس میشود در این صورت درک متقابل نیز از فعالیتها برای ایجاد هم‌پوشانی و هماهنگی به وجود نخواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری پهناور و اثرگذار در جهان است، افزود: برگزاری جلسات و دیدارها برای شناخت یکدیگر و احصای جایگاه خدمتگذاری دستگاههای اجرایی و خدماتی است بنابراین برای ساماندهی امورات داخلی و حتی روابط بین‌الملل کشور، هماهنگی بین نهادها بسیار ضروری خواهد بود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر دنیا با ظهور فناوریها متحول شده است، اظهار کرد: در ایران نیز فضای تکنولوژی و فناوری پیشرفت کرده و بر روی مدیریتها نیز تاثیر گذاشته است، از این‌رو باید در این فضا نقش خود را پیدا کنیم و باید بدانیم که با ارتقای هوش مصنوعی و سایر فناوریها هیچ‌گاه جای انسان آگاه را نمی‌گیرد بنابراین در واقعیت باید بر روی فناوریها شناخت پیدا کرد.

نقش جهاددانشگاهی در رفع نیازهای اساسی کشور

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه جهاددانشگاهی در فضای انقلاب اسلامی برای پر کردن خلأ مدیریتی آن زمان کشور ایجاد شد، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی احساس می‌کردیم چارچوب مدیریت زمان کشور، جوابگو نیست بنابراین برای رفع این نیاز اساسی جهاددانشگاهی تشکیل شد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: نیاز کشور با گذر زمان در حال تغییر است از این رو باید جهاددانشگاهی نیز انعطاف‌پذیر باشد و نیازهای روز جامعه را برطرف کند چراکه برای اداره علمی و ارزشی جامعه نیاز به افرادی از جنس جهادگران جهاددانشگاهی داریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در طول تاریخ شاهد حضور عالمها و اصحاب فکر در کنار حکومتها هستیم، اظهار کرد: علم جایگاه ویژهای در اداره جوامع دارد و جهاددانشگاهی میتواند در کاربردی‌سازی علم در جامعه نقش‌آفرین باشد.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی جهاددانشگاهی و روحانیت با کار کارمندی سنخیت ندارد، تصریح کرد: جهاددانشگاهی باید نقش عالم را در جامعه ایفا کند چراکه امروزه مردم به علم نیاز دارند و هماهنگی با سایر نهادها باعث رشد کشور خواهد شد.

وی نیازهای بخش گردشگری را مورد توجه قرار داد و گفت: احساس میشود در گردشگری کشور باید در اصول پوشش و پروتکل حضور گردشگران در مکانهای هدف گردشگری کار هماهنگ شکل بگیرد و در کنار بازدید از امکان، فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نیز به گردشگران معرفی شود.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: نگاه متفاوت نسبت به حضور گردشگران در مساجد تاریخی به عنوان یکی از اماکن گردشگری باید داشت از این‌رو با به میدان آمدن دانشگاه برای تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی علمی در پروتکل حضور گردشگران میتوانیم شاهد هماهنگی بین اماکن تاریخی به خصوص باشیم.

نیاز به کار اساسی جهاددانشگاهی در حیطه فرهنگی داریم

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه نیاز به کار اساسی جهاددانشگاهی در حیطه فرهنگی داریم، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب سالهای متمادی بر تمدن نوین اسلامی تاکید دارند از این‌رو جهاددانشگاهی میتواند در این زمینهها ایفای نقش کند چراکه مقالات متعدد و پژوهشهای بسیاری در زمینه فرهنگ و تمدن نوین اسلامی وجود دارد، اما منجر به جریان سازی اجتماعی نمیشود.

امام جمعه شیراز، نقش‌آفرینی دانشگاه در مسائل فرهنگی را یک ضرورت دانست و افزود: در اوایل انقلاب دانشگاه در مسائل فرهنگی جامعه ایفای نقش میکرد، اما اکنون شاهد حضور دانشگاه در این عرصه نیستیم چراکه پیشرفت در فناوری بسیار مهم بوده، اما کافی نیست و اگر مسئله فرهنگی پرداخته نشود درصورت استفاده نادرست از فناوری‌ها، تبعات جبران‌ناپذیری به وجود خواهد آمد و از مسیر مطلوب خود خارج میشود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دانشگاه از نقش‌آفرینی در تحول فرهنگی و تمدن‌سازی نباید غافل باشد، بیان کرد: تعامل و همکاری بین جریانهای کشور باید رخ دهد و حداکثر استفاده از فرصتها انجام شود همچنین شهر شیراز دارای ویژگیهای بسیاری در مقایسه با دیگر شهرهای کشور است بنابراین باید به تاثیرگذاری این شهر توجه ویژه کرد.


نظر شما :