جهاد دانشگاهی فرصت تبدیل علم به عمل را فراهم کرده است

۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۷ کد : ۵۹۰۰۰ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۲۷
سرپرست معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس با یادآوری ابعاد مختلف جهاد دانشگاهی گفت: همچنین این نهاد تبدیل به فرصتی برای دانشجویان شد تا بتوانند هم تحصیل کنند و هم در میدان تبدیل علم به عمل، حضور چشمگیری داشته باشند و تجربه‌‌ای را کسب کنند.
جهاد دانشگاهی فرصت تبدیل علم به عمل را فراهم کرده است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، محمد دشتی، سرپرست معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به فعالیت‌های این نهاد انقلابی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پژوهشی و فرهنگی از محاسن قابل توجهی برخوردار است.

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی در سال 59 به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تأسیس شد و طی سال‌های همواره اقدامات قابل توجهی در راستای خدمت به نظام جمهوری اسلامی و مردم انجام داده است.

دشتی با یادآوری ابعاد مختلف جهاد دانشگاهی گفت: همچنین این نهاد تبدیل به فرصتی برای دانشجویان شد تا بتوانند هم تحصیل کنند و هم در میدان تبدیل علم به عمل، حضور چشمگیری داشته باشند و تجربه‌‌ای را کسب کنند.

سرپرست معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس تصریح کرد: مهمترین حسن جهاد دانشگاهی، پژوهش محوری آن است که همین مسئله موجب شده است تا مانند سایر مؤسسات پژوهشی تراز اول دنیا، خودکفا باشد.

وی با تأکید بر اینکه خودکفایی جهاد دانشگاهی سبب می‌شود که در بسیار از تلاطمات مالی آسیب ندیده و با وجود تحریم‌ها به فعالیت خود ادامه دهد، گفت: در همین راستا یکی از تلاش‌های جهاد دانشگاهی برای رسیدن به خودکفایی، درآمد زایی از فعالیت‌هاست.

سرپرست معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس همچنین گفت: جهاد دانشگاهی به دانشجویان جویای علم ما، شجاعت و جرأت داد تا بتوانند در عرصه‌هایی که نظام جمهوری اسلامی نیاز دارد، به آن ورود پیدا کنند و نیازهای نظام را برطرف سازند.

وی با اشاره به اینکه گام‌های مؤثر جهاد دانشگاهی در راستای خودکفایی و خوداتکایی ایران اسلامی است، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی همواره در راستای وظایف ذاتی خود و با انجام فعالیت‌های ارزشمند و اثربخشی در جهت محرومیت‌زدایی، کمک به ارتقای دانش علمی و پژوهشی و در نتیجه خودکفایی و خوداتکایی کشور گام‌های بلندی برداشته است.

دشتی ادامه داد: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است که توانست خودباوری را در بین جوانان و فارغ ‌التحصیلان شکوفا کرده و الگوی مناسبی برای مراکز تحقیقاتی به کشور ارائه دهد.

وی تصریح کرد: نزدیک به چهار دهه از تشکیل جهاد دانشگاهی می‌گذرد و این نهاد توانسته است با اتکا به توان علمی و فارغ‌التحصیلان متعهد و با انگیزه، قدم‌ های بسیار موثری در جهت خودکفایی و خوداتکایی ایران اسلامی بردارد.

سرپرست معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس در عین حال این نکته را یادآور شد: جهاد دانشگاهی سازمانی فناور است که به پشتوانه فروش دانش فنی و تجاری‌سازی فناوری‌های بومی، توانسته بخش اعظم هزینه‌ های جاری خود را تأمین کند و کمترین وابستگی را به بودجه‌ های دولتی را داشته باشد.

وی در خصوص مشکلات تولید داخلی نیز بیان کرد: جهاد دانشگاهی جهت حضور در بازار و رقابت با بخش خصوصی، اصول حرفه ای تولید و تجارت را فرا گرفته است.

دشتی ادامه داد: متأسفانه رویکرد واحدهای صنعتی دولتی و خصوصی به دانش فنی و فناوری ایرانی، چندان مثبت نبوده و این فناوری‌ها در رقابت با جاذبه‌ها و امتیازات شرکت‌های خارجی، در اکثر مواقع از گردونه رقابت خارج می‌شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: هرچند توقع بر این است که در راستای اقتصاد مقاومتی، راهکارهای حمایت و پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و تولیدی داخلی به صورت جدی‌‌تر پیگیری و اجرا شوند.

وی در ادامه همچنین به تاثیر جهاد دانشگاهی بر اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: نقش ممتاز جهاد دانشگاهی در توسعه علم و فناوری کشور در سال‌های اخیر کاملاً برجسته و مشخص بوده و باید این نهاد در راستای کمک به خودکفایی کشور در زمینه‌های مختلف مورد توجه جدی قرار گیرد.

دشتی ادامه داد: جهاد دانشگاهی می‌تواند نقش مهمی در شرایط فعلی کشور ایجاد کند و در زمینه‌های افزایش مرزهای دانش، حوزه‌های بین‌ رشته‌ای، فناوری‌های نوین و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان حرف اول را بزند.

سرپرست معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس بیان کرد: همچنین باید میان جهاد دانشگاهی و دیگر نهادها رابطه متقابل و تعامل وجود داشته باشد و دولت و مجلس از فعالیت‌ها، پژوهش‌ها و محصولات این نهاد حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کانون مرزهای علمی در حال برداشته شدن است و نمی‌توان مرزی میان علوم پایه و علوم کاربردی قائل شد و همچنین ظهور حوزه‌های میان رشته‌ای به این قضیه دامن می‌زند، گفت: جهاد دانشگاهی این توانایی را دارد که از این موقعیت نیز در جهت مطلوب استفاده کند و می‌تواند در انتقال فناوری به داخل کشور نقش مهمی ایفا کند و مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد.

دشتی در خصوص تقویت نهادهای فناوری داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصاد متکی بر تولید ملی با حفظ رقابت در عرصه بین المللی است، بنابراین باید این اقتصاد متکی بر فناوری روز دنیا باشد.

وی در همین زمینه ادامه داد: جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی، در برنامه‌های کلان کشور نیز نقش اساسی دارد به طوری که یکی از نهادهای تاثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

دشتی تأکید کرد: اساس تشکیل جهاد دانشگاهی، توسعه فرهنگ، علم و فناوری در کشور بوده است که در این زمینه‌ اقدامات خوبی داشته است.

سرپرست معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی فارس گفت: بخش اعظمی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری متمرکز است و قطعاً این نوع فعالیت‌ها با یک نگاه علمی و پژوهشی سیستماتیک در این مجموعه همراه است.

وی اظهار کرد: تربیت پژوهشگران و نخبگان موفق در تحقیقات علمی و پژوهشی، نتیجه مدیریت جهادی این نهاد انقلابی و خود کفایی نظام اسلامی در عرصه‌های گوناگون است.

دشتی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین انتظار از این نهاد حرکت متوازن در حوزه علمی و فرهنگی است چرا که نیاز کشور، کار علمی توام با تقویت فعالیت‌های فرهنگی است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی فارس معاونت پشتیبانی اقتصاد مقاومتی


( ۲ )

نظر شما :