در دیدار مدیرکل ارشاد و رئیس جهاددانشگاهی فارس مطرح شد؛
نقش جهاددانشگاهی در نقشه مهندسی فرهنگی فارس پررنگتر میشود
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان فارس، مدیرکل و معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جهاددانشگاهی فارس، ضمن تبریک به واسطه انتصاب امیرحسین استقلال به سمت ریاست این نهاد، به طرح دیدگاهها و نقطه نظرات در خصوص بسترهای همکاری این ۲ دستگاه فرهنگی پرداخته و بر لزوم توسعه تعاملات در ابعاد آموزشی، پژوهشی و اجرایی در حوزههای مختلف فرهنگی، هنری، رسانهای و کسب و کارهای فناورانه، نوآورانه و خلاق، تفاهم کردند.
سرپرست جهاددانشگاهی استان فارس در این جلسه، با بیان اینکه هدف از تغییرات در سطوح ملی و استانی در این نهاد، کمک به احیا و تقویت حرکتهای نوآورانه، خلاقانه و دانشبنیان جهاددانشگاهی بوده است، گفت: جهاددانشگاهی به دنبال تغییر ساختار برای بازگشت به اهداف اولیه است.
امیرحسین استقلال با اشاره به اینکه امروز در حوزه دانش و فناوری، سه حلقه مد نظر قرار دارد، گفت: در حلقه دانش متولی وجود دارد که دانشگاه و خروجی آن نیز مشخص است، یعنی تعلیم و تربیت و پرورش دانشمند، در حلقه فناوری متاسفانه متولی مشخصی در کشور وجود ندارد اما حلقه کارش را انجام میدهد.
او با بیان اینکه حلقه مفقود و مغفول این عرصه نوآوری است که متولی مشخصی هم ندارد، گفت: زمانی جهاددانشگاهی احساس کرد که به واسطه شرایط موجود جامعه نیازمند مرکز آموزش است لذا اقدام به ایجاد این مراکز کرد که شامل علمی کاربردی و دانشگاه و موسسات آموزش عالی و مراکز کوتاه مدت بود.
استقلال با تاکید بر اینکه نیاز امروز جامعه، ورود جدی به حوزه نوآوری و بازکردن این گره است، گفت: ماموریت جدید تعیین شده از سوی ریاست محترم جمهوری، اعلام نظر جهاددانشگاهی در خصوص هر خرید خارجی است، که اگر دانش فنی وجود دارد در داخل تولید و تامین نیاز شده و اگر دانش فنی وجود ندارد، اول تکلیف انتقال دانش فنی ساخت و تولید مشخص شود.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان این مثال که برای احداث ۲۳ فاز پارس جنوبی، ۲۳ بار قرارداد با شرکتهای خارجی منعقد و هزینه شده است، گفت: ما باید قاعدتا همان ابتدا فکر وارد کردن دانش فنی و انتقال تکنولوژی بودیم تا هزینهها را کم کنیم.
استقلال با اشاره به اهمیت همراه کردن پیوست دانش، فناوری و نوآوری برای طرحهای مختلف همانند آنچه در موضوع پیوست فرهنگی مطرح شده است، گفت: جهاددانشگاهی تلاش دارد که این موضوع را به شکل جدی دنبال کند. لذا در ساختار جدید این نهاد تاکید بر آنست که ما آموزش نیاز داریم اما آموزش فناوری، پژوهش انجام میدهیم اما پژوهش فناوری، حتی در موضوع فرهنگی هم به دنبال عملکردی عمیق، ریشهای و اثرگذار هستیم.
او با اشاره به اینکه در راستای تحقق اهداف عالی استان به ویژه در حوزه فرهنگی، جهاددانشگاهی تمام ظرفیت خود را به میدان خواهد آورد، گفت: متاسفانه در نقشه مهندسی فرهنگی مسئولیت و نقشی اثرگذار برای جهاددانشگاهی دیده نشده حال آنکه در اغلب بندها، میتواند نقش موثر و مکمل داشته باشد.
استقلال با بیان اینکه جهاددانشگاهی بر انقلابی و جهادی بودن تاکید ویژه داشته و دارد، گفت: امروز هم به دنبال تقویت این دیدگاه و اثرگذاری بیشتر آن هستیم.
سرپرست جهاد دانشگاهی فارس، همچنین گفت: حلقه نوآوری که قرار است ما متولی باشیم نتیجه میشود مخترع، که با دانشمند تفاوت دارد، مخترع ماموریت گراست، یک نیاز را یافته و به دنبال حل آن برنامه ریزی و حرکت می کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز گفت: در ارشاد با تیم جدید، مباحث مربوط به صنایع و اقتصاد خلاق و فرهنگبنیان بودن فعالیتهای مختلف پررنگ و تمرکز بر آنها بیشتر شده است.
حمیدرضا قانعی با بیان اینکه ابلاغ شکل گیری کارگروه نوآوری و فعالیتهای فرهنگبنیان اعلام شده است، گفت: این موضوع ذیل مفاهیم اجتماعی تعریف شده و جهاددانشگاهی در این حوزه نزدیکترین نهاد محسوب میشود که میتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.
قانعی با اشاره به اینکه کارگروه یاد شده وظیفه حمایت، پشتیبانی و خلاقیت در سه سرفصل مشخص را عهده دار است، گفت: جهاددانشگاهی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشتراکات جدی در بخشهای مختلف دارند که با شناسایی و هم افزایی در این موضوعات، میتوان اثرگذاری اقدامات را تقویت کرد.
او همچنین به راهاندازی اتاق رصد فرهنگی، ذیل شورای فرهنگ عمومی در استان فارس اشاره و اضافه کرد: این اتاق کار خود را آغاز کرده و خروجی اولیه هم حاصل شده است اما در ادامه کار و با توجه به تجربه جهاددانشگاهی در حوزه افکارسنجی، میتوان از ظرفیت این نهاد به خوبی بهرهمند شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خود یکی از منتقدان جدی نقشه مهندسی فرهنگی است، گفت: علیرغم اشکالاتی که در این سند وجود دارد اما، تهیه و تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در فارس یک اقدام شاخص، اثرگذار و مهم بوده است.
او ادامه داد: در راستای اجرای این نقشه و با هدف اینکه دستگاههای مرتبط با این نقشه دچار چالش نشوند، برنامههای هر سازمان و دستگاه دریافت شده و بعد از تطبیق با اهداف نقشه، به آنها بازگردانده شده است.
قانعی با بیان اینکه ارزیابی فعالیتهای هر دستگاه براساس اهداف سند نقشه مهندسی فرهنگی پایان سال انجام خواهد شد، از برنامهریزی جدی برای بازنگری کامل برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی خبر داد و گفت: در سند کنونی نقش پررنگی برای جهاددانشگاهی دیده نشده است اما در بازنگری و تدوین چشم اندازهای سال آینده، قطعا برای این نهاد نقشی ویژه متناسب با ظرفیتها و توانمندیها خواهیم دید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یکی دیگر از زمینههای همکاری با جهاددانشگاهی را، در خصوص تدوین اهداف برگزاری هفتههای فرهنگی مشترک با کشورهای مختلف جهان دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده امکان استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در این موضوع فراهم شود.
بنابر این گزارش در این جلسه معاونان هنری و سینمایی و فرهنگی و رسانه ارشاد فارس و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس نیز، مطالبی را در خصوص ظرفیتها، برنامهها، اشتراکات و بسترهای همکاری، بیان کردند.