شیوه حکومتداری مولا(ع) / انتخاب اصلح را با معیار علوی رقم زنیم
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام حزن و اندوه سالروز شهادت مولای متقیان(ع) و با اشاره به در پیشرو بودن انتخابات به بیان نکاتی پیرامون سیره مولای متقیان در حکومتداری و انتخاب کارگزاران شایسته پرداخت.
وی با بیان اینکه یکی از بحثهای عدالت حضرت علی(ع) شیوه حکومتداری ایشان بود، افزود: آن حضرت فرمودند اگر بنا بود حقی را ضایع کنم و یا ظلمی را از بین نبرم مهار خلافت را رها میکردم.
بابایی اظهار کرد: حضرت علی(ع) در دوره زمامداری خود بهکارگیری نیروهای شایسته، کارآمد و صالح در امور حکومت را از اولویتهای کار خود قرار داد زیرا اعتقاد داشت استقرار و دوام حکومت بهویژه با شاخصهای دینداری و عدالت بدون کارگزاران شایسته عملی نخواهد بود.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس، یکی از مقولههای مهم و مورد توجه جدی امام را کارگزاران حکومت برشمرد و گفت: گزینش و انتخاب نیروها در مناصب گوناگون نظامی، سیاسی، اداری و مالی و آشنا کردن آنها با دستورالعمل مدیریتی، شیوه زمامداری و رفتار با مردم، نظارت بر عملکرد و مدیریت آنها بهمنظور حسن اجرای امور که به تأمین امنیت جامعه و رضایت عمومی و استحکام و ثبات حکومت منجر میشد از مسائلی بود که برای ایشان مورد اهمیت قرار داشت.
وی با بیان اینکه حضرت با این مبانی نظری سعی داشتند مدلی از نظام اسلامی را در زمان خودشان اجرا کنند و برای آینده مسلمانان هم معیارهای لازم و اصول کلی را ارائه دهند، گفت: ایشان در هنگامی که خوارج شعار «لا حکم الا لله» سر میدادند فرمود سخن خوارج سخن حقی است که از آن اراده باطل میشود و اینکه مردم چارهای ندارند جز اینکه زمامداری داشته باشند چه این زمامدار نیکوکار باشد یا بدکار.
بابایی اظهار کرد: مواردی که در شیوه و سخن حضرت آمده است، ضروریترین نیازهایی است که باید به وسیله حکومت و نظامی برآورده شود بنابراین نیاز به حکومت از بدیهیترین اموری است که عقل فطری بدان حکم میکند. این امر به گروهی از انسانها یا زمان خاصی بستگی ندارد بلکه در همه زمانها نیاز به زمامدار و تشکیلاتی که جامعه را اداره کند، وجود داشته و دارد.
شاخصهای مهم حکومت مولا(ع)
رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه حکومت حضرت علی(ع) سه شاخصه مهم دینداری، عدالت و مردمداری داشت، گفت: تحقق عینی و عملی این شاخصها در جامعه به وجود زمامداران و کارگزاران شایسته و صالح بستگی دارد. اگر رهبر و پیشرو جامعه بر صراط حق بود و بر معیارهای دینی رفتار کرد یعنی مبانی نظری و فعل سیاسی او منطبق بر اصول شریعت و احکام دین است و کارگزاران او در مسئولیتهای گوناگون از صلاحیت اعتقادی و عملی لازم و رفتار شایسته با مردم برخوردار خواهند بود، مردم نیز با نصایح و ارشادات آنها به وظایف و تکالیف خود در برابر زمامداران و مدیران رفتار خواهند کرد.
وی با تأکید بر اینکه سلامت جامعه در یک توازن و هماهنگی ارکانهای مختلف تأمین خواهد شد، گفت: از آنجا که امام به عدالت اجتماعی در حکومت اهتمام جدی داشت یکی از راهکارهای عملی تحقق آن را گزینش کارگزاران و مدیران شایسته در امور میدانستند.
بابایی ادامه داد: علاوه بر صلاحیت و شایستگی زمامدار و پیشوای اصلی جامعه، کارگزاران و عاملان در مناصب گوناگون نیز باید از شایستگی لازم برخوردار باشند از اینرو حضرت قبل از خلافت و تصدی مسلمانان نسبت به کارگزاران ناصالح در رأس امور ناخرسند بود؛ آنگاه که پیشوایی امور را برعهده گرفت یکی از اصلاحات را برکناری والیان فاسد و گماشتن نیروهای شایسته و مطمئن متعهد و با تقوا به جای آنها بود.
رئیس جهاددانشگاهی فارس تصریح کرد: ایشان علاوه بر اینکه در انتخاب کارگزاران، جنبه صلاحیتی و مدیریت حساسیت نشان میدادند نظارت خاصی نیز بر اعمال آنها در زمانی که متصدی امور بودند به کار میبست و به تخلفات آنان به سرعت رسیدگی کرده و آنان را نسبت به عملکرد نادرست بازخواست و سرزنش و توبیخ میکرد.
وی یادآور شد: قبل از اعزام والیان به شهرها درباره چگونگی رفتار و سلوک آنها با مردم و مشی والیگری سفارشات لازم را به ایشان انجام میداد و در نامههایی که به عاملان خود مینگاشت، آیین مدیریت اسلامی را به آنها تبیین میکرد که در نمونههای مفصل این دستورالعمل در نامه ۵۳ نهجالبلاغه معروف به نامه مالکاشتر آمده است که منشوری از شیوه حکومتداری امیرمؤمنان است و روح این فرمان بر اساس عدالت اسلامی قرار دارد.
بابایی با بیان اینکه همت امام آن بود که تا مردم در حکومت و از ناحیه کارگزاران و مسئولان امور در امنیت بسر برند، گفت: شیوه حکومتداری حضرت علی(ع) به ما میآموزد امروز نیز در انتخاب پیشرو یک انتخاب اصلح و شایسته داشته باشیم و توجه به همین موارد میتواند به ما کمک کند که در انتخاب شایسته و اصلح شاخصهای دینداری و عدالت را در نظر بگیریم تا آن اصلاحات لازم که مدنظر است به وجود آید و رضایت عمومی مردم، تأمین امنیت جامعه، رفع مشکلات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی محقق شود.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه یک انتخاب اصلح میتواند باعث ایجاد یک سیستم مدیریتی سالم با شاخصهای شایستهسالاری دینداری و عدالت شود، گفت: انتخاب اصلح از نیروهای شایسته کارآمد و صالح در امور مختلف کشور استفاده میکند و اساس کار بر این مبنا قرار میدهد لذا مطمئنا با این نگاه میتوانیم انتخاب خوبی داشته باشیم و باید بدانیم انتخاب خوب میتواند یک مجموعه خوب و شایسته را رقم بزند.