رئیس جهاد دانشگاهی فارس: نماد امام حسین(ع) تنها عزاداری نیست
رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه نماد امام حسین(ع) تنها عزاداری و اشک ریختن نیست، بلکه آن امام همام نماد ایثار و مبارزه با ظلم و جهل است، بر لزوم توجه و تفکر عقلانی بر روی فلسفه قیام امام حسین(ع) تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس امروز، ۲۵ شهریورماه در نخستین گردهمایی مدرسان دوره آموزشهای کوتاه مدت این نهاد ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم گفت: این ایام برای ما شیعیان درس راه و طریقت شیعه را مشخص میکند.
وی به تبیین نکاتی درباره ایام محرم و سوگواریهای حسینی پرداخت و افزود: غالباً به امام حسین(ع) در گریه کردنها، نذری دادنها و عزاداریها به صورت احساسی و عاطفی نگاه کرده و آن حضرت را به صورت عاطفی و احساسی ترسیم کردیم و اغلب گمان میکنیم که نماد امام حسین(ع) باید همین مسائل باشد.
بابایی ادامه داد: نه اینکه نماد امام حسین(ع) چنین چیزهایی نیست اما یک بار هم بهصورت عقلانی و تحلیلی به قضیه عاشورا و فلسفه قیام امام حسین(ع) نگاه کرده و آن را تحلیل و بررسی کنیم و ببینیم چه اتفاقی در عاشورا رخ داد و امام حسین(ع) برای چه حاضر میشود از جان خود و خانوادهاش بگذرد تا چه اتفاقی برای جامعه اسلامی رخ دهد.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) نماد ایثار و مبارزه با ظلم و جهل است، گفت: زمانی که بهصورت عقلانی و همراه با اندیشه به قضیه عاشورا نگاه میکنیم میبینیم که هدف امام حسین(ع) از قیامش مقابله با ظلم و جهل بوده است و به همین دلیل حاضر شد از فرزند ۶ ماههاش هم بگذرد.
وی اظهار کرد: نکتهای که باید بدان توجه کنیم و با شرایط زمان خود آن را تطبیق دهیم این است که امام حسین(ع) میتوانست مانند افراد بسیار به توصیه و موعظه بسنده کند و بگوید باید مقابل ظلم بایستید اما بهصورت عملی کاری کرد که یک هزار و ۴۰۰ سال است که ماندگار مانده است.
بابایی با یادآوری این نکته که تربیت عملی ۷۰ درصد ماندگاری دارد، گفت: امام حسین(ع) با قیامش در حقیقت تربیت عملی را برای تمام انسانها به جا گذارد و با عمل ثابت کرد که باید مبارزه با ظلم و جور و جهل صورت گیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس خطاب به مدرسان دورههای آموزشی کوتاهمدت این نهاد گفت: شما در جایی قرار گرفتهاید که شغل انبیا دارید و باید به رسالت خود در عرصه تربیت اخلاقی نیز واقف باشید.
وی از فعالیت بیش از ۵ هزار مدرس در دورههای آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۵۰ نفر متعلق به استان فارس هستند یعنی این نهاد دارای ۳۵۰ سفیر است که نباید تنها به تدریس اکتفا کنند.
بابایی ضمن برشمردن ویژگیهای یک مدرس و استاد خوب و نمونه گفت: یک معلم و استاد خوب تنها به تدریس اکتفا نمیکند و اینگونه نمیگوید که تربیت فراگیران به من ربطی ندارد زیرا این مسئله در حوزه جهاد دانشگاهی نمیگنجد.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس از مدرسان این نهاد درخواست کرد تا علاوه بر تدریس درویس، اخلاق اسلامی ـ انسانی را در اولویت خود قرار دهند و ادامه داد: یک مدرس زمانی میتواند مدرس خوب باشد که گفتههایش با عملش همخوانی داشته باشد.
وی با بیان اینکه یک استاد و معلم خوب میتواند انگیزههای بسیار خوبی را در میان فراگیران به وجود آورد، گفت: اگر امروز مشکلی در سطح جامعه داریم به بحث آموزش برمیگردد.
بابایی با تأکید بر اینکه یک استاد خوب و نمونه باید اسوه کامل یک انسان باشد، بیان کرد: آموزشی که صرفاً برای وقت گذراندن سر کلاس و انتقال یک مطلب علمی رخ میدهد آموزش نیست؛ علمی که اخلاق در کنار آن نیست، علم نیست؛ علمی که اخلاق کنارش نباشد میشود هیروشیما و ناکازاکی که در آن فاجعه انسانی بزرگ اتفاق افتاد لذا انتظار داریم در جهاد دانشگاهی که رویکرد انقلابی دارد و مدرسانش سفیران این نهاد هستند این رویکرد را اعمال کنند.
وی با بیان اینکه رویکرد و رفتار مدرسان به تبع میتواند کمککننده مجموعه جهاد دانشگاهی و جامعه باشد، گفت: امروز اگر منتظر هستیم که یک اتفاق خوب بیفتد این اتفاق را باید از خودمان شروع کنیم؛ هر کدام از ما عدهای را در اطراف خانواده و جامعه تحت پوشش داریم و اخلاق و رفتار نیک ما میتواند به مخاطبان ما منتقل شود پس درخواست میشود که آن روحیه جهادی را حفظ کنید.
بابایی در پایان با یادآوری اینکه مشکلاتی در حوزه آموزش وجود دارد که دنبال رفع آنها هستیم، افزود: اولویتهای معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی فارس جذب اساتید توانمند، متخصص و متعهد به سیستم و نظام است که بحمد الهی این کار انجام میشود.