ملک‌مکان: فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی ترویج فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی است

۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۵۹۳ عمومی
تعداد بازدید:۵۱۹
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با اشاره به رسالت‌های جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تاکنون تأکید کرد که امام راحل برای اینکه فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی را ترویج دهد، دستور تشکیل این نهاد انقلابی را صادر کرد.
ملک‌مکان: فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی ترویج فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی است

 رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با اشاره به رسالت‌های جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تاکنون تأکید کرد که امام راحل برای اینکه فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی را ترویج دهد، دستور تشکیل این نهاد انقلابی را صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی مانند بسیاری دیگر از نهادهای انقلابی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دستور امام راحل تشکیل شد.

وی افزود: امام راحل در آن برهه از زمان ضرورت تشکیل چنین نهادی را احساس می‌کرد تا بتواند دو هدف کلی را دنبال کند؛ یکی بحث نظارت بر امور فرهنگی دانشگاه‌ها و دیگری تقویت و گسترش مباحث علمی در کنار دانشگاه‌ها.

ملک‌مکان اظهار کرد: در دانشگاه‌ها معمولا دانشجویان و اساتید به خصوص دانشجویان از فرهنگ‌های مختلف وارد دانشگاه می‌شوند و ضرورت دارد همان‌طور که نسبت به امور علمی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود، برنامه‌هایی مصوب و تدوین شود تا از جهت فرهنگی هم دارای یک فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس یادآور شد: قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از اساتید دانشگاه‌های ما خارج از کشور تحصیل کرده و تحت فرهنگ کشورهای غربی قرار گرفته بودند و معمولاً هم فرهنگ آن کشورها را ترویج می‌دادند و آن فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ممکن بود در دانشگاه‌های ما از میان برود لذا با تدبیر امام راحل بحث نظارت بر امور فرهنگی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه ما دارای فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی هستیم، گفت: اگر فرهنگ غنی و نابمان آموزش داده شده و یادآوری و گوشزد داده شود و یا در محیطی که این فرهنگ تبلور و نفوذ دارد دانشجو باشد، این فرد همزمان با رشد علمی، قطعاً دارای رشد فرهنگ دینی و ایرانی نیز خواهد بود و بعد از فارغ‌التحصیل یک دانشجوی کامل است و هر دو بال علم و معرفت را دارد و هر جا بخواهد خدمت انجام دهد می‌تواند موفق عمل کند و همان فرهنگی که با آن تربیت شده را ترویج و تبلیغ می‌کند و بر اساس آن فرهنگ، آموزه‌های علمی خود را ترویج می‌دهد،‌ لذا امام برای اینکه فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی را ترویج دهد، دستور تشکیل جهاد دانشگاهی را صادر کرد.

ملک‌مکان با یادآوری اینکه یکی دیگر از اهداف تشکیل جهاد دانشگاهی گسترش مباحث علمی و ایجاد جهاد علمی است، گفت: جهاد دانشگاهی همان‌طور که از اسمش مشخص است، نهادی است که در آن کارهای جهادی باید صورت بگیرد و اوایل انقلاب مسئولان ما جهادگونه و انقلابی خدمت می‌کردند بنابراین جهاد دانشگاهی هم برای ایجاد یک جهاد علمی در دانشگاه‌ها تشکیل شد، تا محققان و پژوهشگران ما در عرصه‌هایی که مورد نیاز تحقیق و تفحص است ورود کرده و این نهاد بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده تا بتوان به پیشرفت‌های خوب علمی دست یافت و نتایج خوبی عاید نظام جمهوری اسلامی شود، چنانچه عملکرد پژوهشکده رویان نیز مصداق همین ادعاست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس بر لزوم استمرار فعالیت‌ها و رسالت‌های جهاد دانشگاهی تأکید کرد و گفت: باید فعالیت‌های این نهاد انقلابی با همت جهادگران و حمایت سایر مسئولان و دولتمردان که هر دو بعد فرهنگی و علمی دانشگاه ما را غنی کند، تقویت شود تا آن کسی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود یک فرد شاخص و زبردست و ماهری باشد که بتواند منشأ خدمت و اثر در کشورمان باشد.