رئیس جهاددانشگاهی فارس: تولید محتوا برای فضای مجازی را باید تخصصی دنبال کرد
رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با تاکید بر ضرورت توجه جدی به تولید محتوا برای انتشار در فضای مجازی، استفاده از این ظرفیت را نیازمند نگاهی کاملا تخصصی، دانش محور و هدفمند دانست.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی فارس به نقل از ایسنا، دکتر مظاهر بابایی شنبه 9 شهریور در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: آنچه امروز تحت عنوان استفاده از فضای مجازی شاهد هستیم، استفاده از تمام ظرفیت این بستر نیست؛ اکنون نیازمند تولید محتوا هستیم و این مهم باید برنامهریزی دنبال شود.
بابایی با اشاره به وجود نهادها و سازمانهای توانمند در بخشهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی، تاکید کرد: برای تولید محتوای مناسب و متناسب با معیارهای دینی، اخلاقی و فرهنگی میتوان از تمام این ظرفیتها بهره برد.
او با یادآوری اینکه جهاددانشگاهی به واسطه تولیگری 2 مجموعه توانمند رسانهای گفت: خبرگزاری قرآنی ایکنا، یک رسانه تخصصی قدرتمند محسوب میشود؛ ایکنا تنها رسانه قرآنی جهان اسلام است و میتواند در بحث تولید محتوا یاری دهنده باشد.
بابایی همچنین با اشاره به توانمندیهای خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در بستر فضای مجازی و برخورداری از تجربه و تخصص مناسب در این بخش، گفت: محتوای تولید شده برای فضای مجازی اگر آگاهانه، هدفمند و در برگیرنده ارزشهای جامعه اسلامی مد نظر باشد، قطعا نه تنها در داخل که در خارج از کشور هم اثرگذار خواهد بود.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه فضای مجازی یک تیغ دو دم محسوب میشود که تهدید و فرصت را توامان همراه دارد، گفت: نمیتوان به واسطه تهدیدات فضای مجازی آن را نادیده گرفت بلکه با ارتقاء و افزایش سواد رسانه در سطوح مختلف جامعه، باید هر تهدیدی را آگاهانه به فرصت تبدیل کرد و این امکان قابل دستیابی است.
بابایی با تاکید براینکه هر پیام منتشر شده در بستر فضای مجازی در اشکال مختلف، می تواند برداشتها و تاثیرات متفاوتی را از سوی جامعه و مخاطبان به همراه داشته باشد، گفت: می توان با تولید محتوایی مبتنی بر دانش رسانه، هم پاسخگوی شبهات و دشمنیها بود هم مخاطبان بیشتری را جذب و جلب کرد.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه تولید محتوا یک کار کاملا تخصصی است که باید با درنظر گرفتن شاخصهای مختلف و با بهرهگیری از ابزارهای متفاوت تولید و عرضه شود، گفت: یکی از شاخصهای مهم، جامعه هدف است؛ برای تولید محتوای اثرگذار باید شناخت دقیقی از جامعه هدف داشت.
وی در خصوص رصد کامل فضای مجازی و تولیداتی که در مسیر دشمنی و مقابله با نظام اسلامی و در حال عرضه است، گفت: یکی دیگر از شاخصهای موثر اطلاع از این تولیدات و ارزیابی دقیق آنهاست؛ این موضوع نیازمند یک تیم تخصصی و بهره گیری از ظرفیتهای حوزه و دانشگاه است.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با تاکید براینکه استفاده از علم و دانش و اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مخاطبین شبکههای مجازی میتواند اثرات زیانبار آن را کاهش دهد، گفت: جامعه خبری، خبرنگاران و عکاسان خبری ظرفیتی برای تولید محتوا محسوب میشوند که باید برای استفاده از آن برنامهریزی داشت.
رئیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس گفت: امروز جامعه خبری نیازمند ساماندهی و حمایت است؛ خبرنگاران و عکاسانی که بعضا حتی از حداقلهای حقوق اجتماعی و اقتصادی برخوردار نیستند، انگیزه مناسب برای تولید محتوا را هم ندارند.
بابایی تاکید کرد که میتوان با بهره گیری از نهادها و سازمانهای مختلف و با یک برنامهریزی دقیق، از فضای مجازی به عنوان یک بستر مناسب اطلاعرسانی و آگاهی بخشی بهرهی کافی در مسیر تحقق تمدن اسلامی برد.