سرپرست جهاد دانشگاهی فارس :

هویت انقلاب اسلامی با استکبار ستیزی گره خورده است/ دیالوگ و تکثر اندیشه یکی از نمادهای مبارزه با استکبار است

۱۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۶ کد : ۵۰۰۱۵ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۳۳
سرپرست جهاد دانشگاهی فارس استکبار ستیزی را از اصول محوری انقلاب اسلامی دانست و گفت: ۱۳ آبان روز ملی استکبارستیزی به همه ما یادآوری می کند که هویت انقلاب اسلامی با استکبار ستیزی گره خورده است و اگر این هویت را از انقلاب بگیریم دچار دگردیسی هویتی خواهیم شد.
هویت انقلاب اسلامی با استکبار ستیزی گره خورده است/ دیالوگ و تکثر اندیشه یکی از نمادهای مبارزه با استکبار است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی فارس، امیرحسین استقلال در آستانه روز ملی استکبار ستیزی به تبیین نقش دانشجویان در تحولات اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: امروز رفتار دانشجویان تاثیر مهم  و موثری در جامعه دارد.امروز اگر شعار استکبار ستیزی می دهیم باید فراموش نکنیم که هنوز شعار محوری انقلاب «استقلال ،آزادی،جمهوری اسلامی» است لذا در بطن این شعار هم اصالت دین،هم مقابله با هرگونه سلطه و هم عزت طلبی و مردم سالاری وجود دارد.بنابراین باید شعار محوری انقلاب برای دانش آموزان و دانشجویان باز تعریف شود.

وی جامعه ی تک صدا را خواست استکبار دانست و گفت: اگر امروز حرف از روز ملی مبارزه با استکبار می زنیم فراموش نمی کنیم که تک گویی و مونولوگ محصول مستقیم استکبار است و اتفاقا یکی از نمادهای مبارزه با استکبار دیالوگ و تکثر اندیشه است، لذا در سالروز مبارزه با استکبار جهانی در چارچوب قانون اساسی باید با صبر و‌حوصله شنونده صداهای متعدد و ذهن های متکثر باشیم و هرگز نباید فراموش کنیم که یکی از آرمان های انقلاب اسلامی مبارزه با تک صدایی بود لذا برخی نباید امروز به بهانه شعار آزادیِ بیان، همسو و همصدای استکبار جهانی عمل کنند و دنبال بازگشتِ جامعه تک صدا بروند.

استقلال با بیان اینکه توجه دانش آموزان و دانشجویان به مسائل سیاسی امری ضروری است، تاکید کرد: غلظت مسائل سیاسی مربوط به فعالان گروههای سیاسی و احزاب است دانش آموزان و دانشجویان باید با زبان درس و منطق به حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فکر کنند، مدرسه و دانشگاه باید جای درس و علم اندوزی باشد اگرچه نمی توان و نباید دانش آموزان و دانشجویان را از مسائل سیاسی دور نگه داشت اما تحلیل آنها از وقایع سیاسی باید یک تحلیل مبتنی بر منطق و به دور از رفتارهای احساسی باشد، امروز استکبار می خواهد که زبان احساس جای زبان منطق و عقل را بگیرد لذا با حفظ رویکرد تکثر و آزادی اندیشه باید با زبان درس و‌ منطق و گفت‌وگو رفتارهای سیاسی را نقد کرد و اجازه ندهیم که استکبار در هیبتِ فحاشی و رفتارهای احساسی و یا تک صدایی و مونولوگ چهره کریه خود را به نمایش بگذارد.

سرپرست جهاد دانشگاهی فارس تاکید کرد: در روز ملی مبارزه با استکبار نباید  فراموش کنیم که اسلامیت و جمهوریت جزو اصول ذاتی و اساسی انقلاب اسلامی است و هرکدام از این مفاهیم تقلیل پیدا کند و یا بی ارزش شود از آرمان های اولیه انقلاب اسلامی فاصله گرفته ایم.

استقلال با بیان اینکه گوش جمهوری اسلامی برای هرگونه نقد و یا اعتراض باید شنوا باشد گفت: دانش آموزان و دانشجویان با هر نحله فکری فرزندانِ راستین این سرزمین و محصول آموزه های انقلاب اسلامی هستند لذا باید برای شنیدن حرف آنان سعه صدر داشته باشیم چرا که امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند وفاق و همدلیِ استراتژیک و البته پرهیز از هرگونه تنش در محیط درس و بحث هستیم. معتقدم با صبر و شکیبایی و تکیه بر عقلانیت و نیز ظرفیت های قانون اساسی جمهوریتِ نظام را به شکلی متعالی تبلیغ و به اسلامیت نظام نیز افتخار کرد.

وی ارتباط عاطفی مبتنی بر گفت‌وگوی بی واسطه و صادقانه با دانش آموزان و دانشجویان را از مهمترین ضرورت های دهه چهارم انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: نسل امروز جامعه دانش آموزی و دانشجویی ما به واسطه گسترش شبکه های ارتباطی و اجتماعی نسلی پیشرو است و معلم دیگر نمی تواند فقط یک شب از دانش آموز خود جلوتر باشد معلم و استاد باید به اندازه دهها کتاب از دانش آموز و دانشجوی خود جلوتر باشد.

استقلال تاکید کرد: کلید موفقیت در برقراری ارتباط با دانش آموزان و دانشجویان گفت‌وگوی بی واسطه و بدون تکلف مجموعه تصمیم گیرندگان حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه با دانش آموزان و دانشجویان است و جهاد دانشگاهی می تواند بستر مناسبی برای این گفت و‌گوها را فراهم آورد.

سرپرست جهاد دانشگاهی فارس فاصله تغییرات اجتماعی را عاملی مهم در تفاوت دانش آموز و دانشجوی  دهه شصت و هفتاد و‌ هشتاد با دانش آموزان و‌ دانشجویان دهه نود و سده جدید دانست و گفت: تغییر ابزارهای اجتماعی و رشد فزاینده تکنولوژی و شبکه های اجتماعی و ارتباط آسان دانش آموزان و دانشجویان با همنسلان خود در دیگر نقاط دنیا خواسته ها و نیازهای آنان را متفاوت با نسل های پیشین کرده است اما فراموش نکنیم که همین دانش آموزان و دانشجویان به لحاظ هویتی، ایرانی و مسلمانند و البته که هویت آنها قدمتی چند هزار ساله دارد و به آسانی تغییر پیدا نمی کند اما طبیعی است که خواسته ها و نیازهای آنها متاثر از مسائل و نیازهای روز است و باید پای صحبت های آنها نشست و نیازها و خواسته هایشان را بررسی و بر اساس ضرورت برخی از آنها را با حفظ شاخص های هویتی اجابت کرد.

سرپرست جهاد دانشگاهی فارس در پایان تاکید کرد: اگر امروز شاهد نفوذ فرهنگ غربی در داخل کشور هستیم نمی توانیم فقط با شعار مرگ بر استکبار به مقابله با این فرهنگ برویم. باید بپذیریم که جامعه غربی در حوزه های علمی و فنآوری و اقتصادی نسبت به ما برتری دارد و با استفاده از این مزیت دامنه نفوذ فرهنگی خود را گسترش می دهد لذا اگر محیط مدرسه و دانشگاه محیط درس و بحث و گفت‌وگو و امید آفرینی و نشاط علمی باشد می توان با دانش افزایی و تولید علم و رشد فزاینده اقتصادی جلوی نفوذ فرهنگ غربی را گرفت. یادمان باشد استکبار در زمان جهل و عقب ماندگی قدرت بیشتری می گیرد، لذا دانش آموز و دانشجوی بیدار ما با پژوهش و تحقیق و تولید فکر و اندیشه مهمترین جبهه مقابله با استکبار را تشکیل می دهند.


( ۲ )